To był wyjątkowy wieczór w Toruniu. Troje pracowników naukowych Uniwersytetu Zielonogórskiego zostało docenionych podczas tegorocznej Gali Nauki Polskiej. Nagrody Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w środę 19 lutego br. odebrali: dr inż. Marta Gortych, prof. dr hab. Paulina Komorowska - Birger oraz dr hab. Tomasz Ratajczak, prof. UZ. Naukowcy z Zielonej Góry znaleźli się w gronie najwybitniejszych badaczy w Polsce. Nagrody zostały przyznane w pięciu kategoriach:
20 nagród za całokształt dorobku,
33 nagrody za znaczące osiągnięcia w zakresie działalności naukowej,
4 nagrody za znaczące osiągnięcia w zakresie działalności dydaktycznej,
6 nagród za znaczące osiągnięcia w zakresie działalności wdrożeniowej,
2 nagrody za znaczące osiągnięcia w zakresie dzialałności organizacyjnej.
– Państwa osiągnięcia dowodzą, że polska nauka jest na światowym poziomie, a nasze uczelnie nieustannie się rozwijają. Zaangażowanie każdego z Państwa ma realny wpływ nie tylko na rozwój technologii, medycyny, gospodarki czy edukacji, ale także na codzienne życie milionów Polaków. - podkreślał minister Marcin Kulasek, dziękując nagrodzonym za ich wkład w rozwój nauki. Szef resortu mówił również na temat priorytetów ministerstwa mających na celu poprawę warunków pracy naukowców. Wśród nich wymienił zwiększenie finansowania badań, walkę z pseudonauką, uproszczenie procedur grantowych oraz wzmocnienie współpracy międzynarodowej. – Chcemy, aby polscy naukowcy mieli jeszcze większy wpływ na kształtowanie europejskiej polityki naukowej. – dodaje minister Marcin Kulasek.
Dr inż. Marta Gortych została uhonorowana Nagrodą Ministra za znaczące osiągnięcia w zakresie działalności dydaktycznej. Swoją pracę naukowo-dydaktyczną na Uniwersytecie Zielonogórskim rozpoczęła w 2011r., pracuje w Instytucie Inżynierii Środowiska UZ. Przekazywanie wiedzy studentom jest dla niej niezwykle ważne i daje jej satysfakcję zarówno zawodową, jak i osobistą. Wkłada ogromne zaangażowanie w pracę ze studentami, w zakresie ich kształcenia, a także kształtowania ich motywacji do szerszego zainteresowania nauką, rozbudzenia pasji i chęci poznawania - w szczególności zagadnień związanych z Inżynierią Środowiska. Prowadzone przez dr inż. Martę Gortych zajęcia dydaktyczne zawsze cechuje zgodność z najnowszymi osiągnięciami techniki, nowoczesnymi metodami wykorzystywanymi w magazynowaniu energii i ochronie przeciwpowodziowej. Jest to ważne i doceniane przez studentów, którzy w wyniku uczestnictwa w jej zajęciach dydaktycznych są lepiej przygotowani do podjęcia wyzwań zawodowych. Duże znaczenie dla rozwoju naukowego i zawodowego studentów mają również opracowywane, organizowane oraz prowadzone przez panią doktor zajęcia dodatkowe, prowadzone poza normalnymi zajęciami dydaktycznymi zaplanowanymi w ramach studiów. Na uwagę zasługuje fakt, że w okresie od 2021 do 2023 r. dr inż. Gortych koordynowała międzynarodowy projekt edukacyjny pt. Nowoczesne metody magazynowania energii w regionie Szprewa-Nysa-Bóbr, w ramach którego realizowała wykłady i warsztaty dla 200 studentów i uczniów z Niemiec oraz uczestniczyła w zajęciach dydaktycznych jako opiekun merytoryczny 100 studentów i uczniów z Polski na Brandenburskim Uniwersytecie Technologicznym (BTU) w Cottbus (Niemcy) - podczas jednodniowych zajęć dydaktycznych. Realizowane zajęcia miały na celu podniesienie kompetencji studentów i uczniów. Zajęcia te wykraczały poza materiał przewidziany programem studiów. Dr inż. Gortych zorganizowała i prowadziła wykłady i warsztaty dla 20 studentów z BTU podczas czterech (4-dniowych) kursów specjalistycznych, które odbyły się na Uniwersytecie Zielonogórskim. Dodatkowo przygotowała materiały edukacyjne dotyczących magazynowania energii cieplnej i efektywności energetycznej, które zostały zamieszone na stronie projektu.